Integráció
Mindannyian
képességek és fogyatékosságok
keverékei vagyunk:
mindegyikünk képtelen bizonyos dolgokat megcsinálni,
de még több
dolgot igen… Az integrált neveléshez vezető út nehéz
és akadályoktól
sem mentes, de végére érhetünk, ha elég elkötelezett
ember akarja
végigjárni…”
(Wendy
Lynas)
Az utazó gyógypedagógus kompetenciája (32/2012 EMMI rendelet):
- programok, programcsomagok összeállítása,
- a habilitációs, rehabilitációs egyéni és kiscsoportos
fejlesztés, osztálytermen kívüli megsegítés,
- közreműködés az integrált nevelés, oktatás keretein belül a
tanítási órákba beépülő habilitációs, rehabilitációs fejlesztő
tevékenység tervezésében, ezt követően a konzultációban.
SZAKEMBERVÁLASZTÓ
Gyógypedagógus, autizmus spektrum pedagógiája szakirányon:
Az autizmussal élő gyermekek, fiatalok és felnőttek speciális nevelési,
fejlesztési szükségleteinek megállapítására, a fejlesztő tevékenység
területeinek és eszközeinek meghatározására, valamint állapotának és
élethelyzetének javítására irányuló gyógypedagógiai nevelési, oktatási,
fejlesztési, terápiás, prevenciós és rehabilitációs feladatok
ellátására képzett szakember. Az autizmus spektrum zavar
diagnosztizálása gyermekpszichiátriai feladat, rendszerint
szakembercsoport (team) együttes munkájának az eredménye. A gyermek
sajátos nevelési igényét minden esetben a területileg illetékes
szakértői és rehabilitációs bizottság állapítja meg.
A
logopédus a különböző
beszédproblémákkal küzdők szakembere. Munkájuk sokféle és szerteágazó.
Feladatuk a különféle beszédhibák, nyelvi zavarok vizsgálata,
terápiája, esetenként utógondozása: pöszeség, orrhangzós beszéd,
dadogás, hadarás, funkcionális rekedtség, afázia,
megkésett-akadályozott beszédfejlődés. Céljuk a tiszta artikuláció, a
folyamatos, ritmusos, érthető beszéd kialakítása, és a súlyos
nyelvi-kommunikációs zavarok korrekciója. Emellett foglalkoznak a
részképesség zavarok (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia)
megelőzésével és kezelésével.
A beszédfogyatékosság megállapítására a Fővárosi Pedagógiai
Szakszolgálat Beszédvizsgáló, Gyógypedagógiai Tanácsadó, Korai
Fejlesztő, Oktató és Gondozó Tagintézménye (1077 Budapest, Izabella u.
1.), valamint a Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Székhelyintézménye (9023 Győr, Márvány u. 4.) jogosult.
A
szomatopedagógus
mozgáskorlátozott (mozgásukban akadályozott) gyermekekkel foglalkozó
szakember. A konduktor olyan eltérő korú gyerekek nevelésével és
fejlesztésével foglalkozik, akik központi idegrendszeri sérülésük
következtében mozgássérültekké, illetve enyhén értelmi fogyatékossá
váltak. Szomatopedagógiai/konduktív pedagógiai megsegítésre
az a gyermek jogosult, aki a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat
Mozgásvizsgáló Gyógypedagógiai Tanácsadó, Korai Fejlesztő, Oktató és
Gondozó Tagintézménye (1145 Budapest, Mexikói út 63-64.)
szakvéleményével rendelkezik.
A
szurdopedagógus a
hallássérült gyerekekkel foglalkozó szakember. Ő a hallássérülteknél a
korai kiejtés és beszédfejlesztést segítő szakember,
az ő munkájára épül a későbbi logopédiai foglalkozás. Azt, hogy ki
jogosult szurdopedagógiai megsegítésre, a Hallássérültek Országos
Szakértői és Rehabilitációs Bizottsága dönti el, ahol gyógypedagógus,
pszichológus és audiológus szakember segíti a szülőket hasznos szakmai
tanácsokkal.
A
tanulásban/értelmileg akadályozottak szakos
gyógypedagógus, oligofrénpedagógus alapesetben
azokkal a gyerekekkel foglalkozik, akik minden területen elmaradást
mutatnak az életkoruktól elvárhatótól, ám az integrációban szerepük egy
kicsit átalakult. A többségi iskolában azokat a tanulókat segítik,
akiknek a követelmények teljesítése a pedagógia hagyományos eszközeit
felhasználva nehézséget okozna. Speciális módszereikkel és
eszközeikkel, a pedagógusoknak és szülőknek nyújtott tanácsadással
segíti, hogy ezek a gyerekek a többségi iskolába maradhassanak, ott
tanuljanak. Azt, hogy ki jogosult az integrált oktatásra, a
Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Székhelyintézménye
vagy az ELTE Gyakorló Országos Pedagógiai Szakszolgálat szakvéleménye
határozza meg.
A tiflopedagógus
a látássérült gyermekekkel foglalkozik. Ahhoz, hogy valakivel szakember
foglalkozzon, rendelkeznie kell a Látásvizsgáló Országos Szakértői és
Rehabilitációs Bizottság és Gyógypedagógiai Szolgáltató Központ
szakvéleményével. Az ő javaslatuk alapján történik a beiskolázás, mely
történhet szegregált intézményekben, és integráltan is, amennyiben az
iskola teljesíti az integrációhoz szükséges feltételeket.
Vissza a lap tetejére