Az
általános iskolai intézményegységen a következő
tagozatokon folyik az oktató-nevelő munka:
Cím:
9028 Győr, József A. u.
56-58.
Telefon: 96/431- 079
Iskolánk
tanulásban akadályozott tanulókat
ellátó osztályai a József Attila u. 56-os
és 58-as szám alatti épületben találhatóak, ahol
barátságos,
biztonságos, gyermekközpontú környezetben tanulnak diákjaink. A tanulócsoportokban
törekszünk az egyéni
bánásmód gyakorlati megvalósulására.
Alsó
tagozaton megvalósuló pedagógiai
munkánk:
Első osztályunkat két
részre bontottuk, az első évben az úgynevezett hosszú első osztály
(előkészítő), a második tanévben az első osztály tananyagát sajátítják
el a
tanulók. Az előkészítő osztálynak a gyermekek iskolára való
felkészítésében és
a részképességek fejlesztésében van kiemelkedő szerepe. Előkészítő
osztályban
az 5-ös számkörben fejlesztjük a tanulók matematikai képességeit,
megismerkednek a betűelemekkel és a hangok hívóképével. Ez az egy év
lehetőséget biztosít arra, hogy játékos helyzetben az iskolai
napirendhez,
feladatvégzéshez megfelelő szokásrendszert alakítsunk ki a gyermekeknél.
Első osztályban indul a
betűtanulás, és a számokkal való műveletvégzés 10-es számkörben.
Második
osztály végére ismerjük meg az ábécé betűit, tehát az olvasástanulás a
mi
iskolánkban két tanévre nyúlik. A tanulók olvasás- és írástanítása a
Meixner –
módszerrel történik. Matematikatanítás során a cselekedtetés és
szemléltetés
kap nagy hangsúlyt, sok eszközhasználattal megtámogatva. A harmadik és
negyedik
osztályban tovább fejlesztjük tanulóink olvasási, szövegértési és
számolás
képességét. A szorzó és bennfoglaló táblákat harmadikban kezdjük el és
5.
évfolyamig elnyúlik a tanítása.
Gyógypedagógiai
asszisztensek segítségével nagy hangsúlyt fordítunk az önkiszolgálás
fejlesztésére
és az önállóság minél magasabb szintre emelésére. A szakértői
véleményben
megjelölt fejlesztési területek és a gyermekek speciális nevelési –
oktatási
szükségleteinek kielégítésére , a mindennapos gyógypedagógiai nevelésen
–
oktatáson túl logopédus, szurdopedagógus, szomatopedagógus,
gyógytestnevelő,
tiflopedagógus segíti a szakmai munkát. A tantárgyi órák átnyúlnak a
délutáni
órákra és az ezt követő időszakban 16 óráig gyógypedagógus vezetésével
napközis
foglalkozások zajlanak. Itt van lehetőség az iskolai tananyag
gyakorlására
valamint az irányított, strukturált szabadidő eltöltésére. Ehhez
sokféle
fejlesztő játék áll a rendelkezésünkre. 4. évfolyamtól kiemelt szerepet
kap a
zenei – hangszeres nevelés.
Pályázatoknak,
támogatóknak köszönhetően
több alkalommal is lehetőségünk nyílik kulturális rendezvényeken részt
venni,
rendszeresen látogatjuk a Vaskakas Művészeti Központ előadásait,
valamint az
ÉSSE által szervezett programokat.
Az érzelmi
intelligencia fejlesztése is kiemelt szerepet kap mindennapi
munkánkban, és ennek
egyik színtere a Boldogság-óra. Nemzeti
ünnepeinket,
jeles napokat a gyermekek életkori sajátosságait figyelembe véve
méltóképp
ünnepeljük meg.
Pedagógusaink
felkészítik a tanulók különböző tanulmányi versenyeken való részvételre
(vers –
és prózamondó, rajzpályázatok, matematika, sport). A versenyre készülés
és a
szabadidős programjaink sok új élményt, tankönyvekből meg nem tanulható
új
ismeretet ad gyermekeinknek. Célunk, hogy vidám, nyugodt, elfogadó,
biztonságos
környezetben tanuljanak a gyerekek. Hagyományosan már a legkisebbek is
részt
vesznek iskolánk által szervezett táborokban, ahonnan sok-sok élménnyel
térnek
haza.
Felső tagozaton
megvalósuló pedagógiai munkánk:
Felső
tagozatos osztályainkban az
alsótagozaton megkezdett oktató-nevelő munkát folytaótatjuk. Megfelelő
végzettségű, elhivatott gyógypedagógusok és szaktanárok foglalkoznak a
gyerekekkel.
Legfőbb
célunk minden tanévben a tanulók
képességei és osztályfoka szerinti, tanmenetben előírt oktatási
követelmények
elérése. Igyekszünk a gyermekek önértékelését fejleszteni, világról
alkotott
képüket tágítani, hogy lélekben erős, egészséges fiatallá serdüljenek.
Minden
évben kitűztünk egy kiemelt nevelési célt, amelyet az osztályfőnöki
órák
anyagába beépítve dolgoztunk fel. Így például: egészséges életmódra
nevelés, az
agresszió kezelése, a szabadidő hasznos eltöltésére nevelés. A nevelés
során
előtérbe helyezzük a közösségfejlesztést, hogy a tanulók elsajátítsák a
közösségi élet normáit, tudjanak tenni egymásért, örülni egymás
sikereinek.
A
pedagógusok tantárgyfelosztás szerinti
óráikat legjobb tudásuk és szakmai, gyógypedagógiai tapasztalatuk
szerint tartják
meg. A többségi általános iskola tantárgyaival nagymértékben megegyező,
de
csökkentett mennyiségű tananyagot oktatunk. Ügyelünk a különböző
ismeretek
tudatos egymáshoz kapcsolására, a mindennapi felidézhetőség és a helyes
gyakorlati alkalmazás elérésére. Differenciálunk, figyelembe véve a
tanulók
eltérő értelmi képességeit, készségszintjét.
A pedagógusok igyekeznek személyes jó példaként állni tanítványaik elé.
Osztályfőnöki órákon, napköziben, osztálykirándulások keretében, közös
programok szervezésével igazi közösséggé próbálják formálni az
osztályt. Az
egyéni problémákat az
iskolai
szociális segítővel együttműködve,
megfelelő
szociális érzékenységgel kezelik.
A
nyolcadik osztályt elvégzett tanulóink
tudásuk alapján alkalmasak a továbbtanulásra. A Győri SzC
Gábor László
Építő-és Faipari Szakképző Iskola Szabóky Adolf Szakiskolai
Intézményegységének
tanterve szorosan illeszkedik iskolánk tantervéhez. Fontos megjegyezni,
hogy
egy-egy tanuló olyan képességekkel és tudással rendelkezik, mely
alkalmassá teszi
szakmunkásképző elvégzésére.
Felső tagozatos tanulóink 70%-a napközis. Délután a házi feladatok
megoldásán
túl szakszerű segítséggel megerősítik a délelőtt tanultakat. A délutáni
foglalkozások keretében szakköröket szervezünk, ezek önkéntesek, és
lényeges,
hogy ingyenesek. A szakkörök nagyon népszerűek a gyerekek körében, azon
túl,
hogy jól érzik magukat, felkészülhetnek a versenyekre,
megmérettetésekre.
Rendszeresen
működő szakköreink:
A
sport, mint szabadidős tevékenység, mindig
is népszerű volt diákjaink körében. A mozgás feszültségoldó hatása,
testi-lelki
gyarapodást szolgáló ereje és öröme egyértelműen jó hatással van minden
sportoló gyermekünkre. Ezen felül a versenyek, az elért sikerek is sok
élménnyel gyarapítják tanítványainkat. Sok sportélménnyel gazdagodnak,
és
számos sikerrel erősítik iskolánk jó hírét. Eredményesen szerepelünk
atlétika
versenyeken, labdarúgó bajnokságokon.
Méltóképp
megünnepeljük ünnepeinket.
Rengeteg
versenyen és pályázaton veszünk
részt: rajzpályázatok, vers- és prózamondó versenyek, tanulmányi
versenyek
színesítik a palettát. A versenyekre készülés sok új élményt,
tankönyvekből meg
nem tanulható új ismeretet ad a gyerekeknek. A versenyek, vetélkedők
izgalma, a
jó eredmények pedig rengeteg sikerélményhez juttatják a tanulóinkat.
A
felső tagozatos munkaközösség aktív,
együttműködő tagjai kreatívan együtt munkálkodnak elsődleges célunk, a
tanulók
nevelése és oktatása érdekében.
Cím:
9028 Győr, József A.
u. 4.
Telefon: 96/412- 313
Az
autizmussal élő gyermekeket fejlesztő csoport 1990-ben jött létre
szülői
kezdeményezésre, a budapesti Autizmus Kutatócsoport szakmai
irányításával, segítségével. A vidéki csoportok közül az elsők között
kezdte
meg működését. Az akkori öt fős osztályból mára folyamatosan bővülő
több
csoportos tagozat lett. Jól képzett, felkészült gyógypedagógusaink 5-6
fős
csoportokban végzik autizmus specifikus fejlesztő munkájukat,
gyógypedagógiai
asszisztensek segítségével. A pedagógiai oktató munka kiegészítéseként
a
tanulók egyéni habilitációs foglalkozásokon, logopédiai- és
mozgásfejlesztésben, zenei nevelésben vesznek részt.
A
tanulók oktatása-nevelése, hattól tizenhat éves korig történik.
Autizmus
specifikus, egyénre szabott fejlesztési programmal oktatjuk a
diákjainkat.
Gondosan megtervezett környezetet biztosítunk számukra különös gondot
fordítva
a tér és az idő megfelelő szervezésére, vizuális szemléltetésére.
Kiemelt
fontossággal kezeljük a szociális és kommunikációs deficit
kompenzálását, az
önellátás és szabadidős készségek, motorikus funkciók fejlesztését a
kognitív,
az akadémikus készségek fejlesztése mellett. Az autizmussal élő
gyermekeket
fejlesztő csoportokban folyó oktató-nevelő munkát a budapesti Autizmus
Kutatócsoport által kidolgozott „A középsúlyosan értelmi fogyatékos
tanulók
tantervének adaptációja autizmus spektrum zavarral küzdő tanulók
számára”
dokumentum alapján szervezzük.
A
tanulók oktatása-nevelése 6 éves kortól habilitációs csoport, majd 1-8
felmenő
rendszerben történik. A csoportok kialakításánál a kölcsönösséget
igénylő
szociális készségek szintjét, a viselkedésproblémákat, az
intelligencia, ill.
képességprofilt, sztereotip viselkedést, érdeklődést, aktivitást
figyeljük.
Az
első/ habilitációs év célja az elemi adaptív viselkedés kialakítása:
szociális-kommunikációs készségek fejlesztése; az autizmusból és a
társuló
fogyatékosságokból eredő fejlődési elmaradások lehetséges célirányos
kompenzálása; a sztereotíp, inadekvát viselkedés kialakulásának
megelőzése,
ill. korrigálása; fogyatékosság-specifikus protetikus, augmentatív
környezet,
eszközök és módszerek/rutinok kialakítása és használatának
elsajátítása. A
tanulók fejlődési előmenetelét a Pedagógiai Programunkban
meghatározottak
szerint értékeljük.
Folyamatosan
kapcsolatot tartunk a szülőkkel. A fogadó órákon a tanulók fejlődéséről
való
tájékoztatáson túl, segítséget nyújtunk olyan otthoni és családon
kívüli
nevelési helyzetek megoldására, mint pl. az önálló tevékenykedésre való
szoktatás, önkiszolgálással kapcsolatos készségek kialakítása,
változások
elfogadtatása, a társas viselkedés szabályainak tanítása, súlyos
viselkedésproblémák kezelése. Családi programokat szervezünk (Advent,
Tojáskereső), ahol lehetőség van egymás jobb megismerésére, az iskola
és a
család közelebb kerülésére.
Tanulás
– tanításon kívüli programjaink
Cím: 9028 Győr, József A. u. 56.
Telefon: 96/431- 079
A 2010/2011. tanévben
logopédiai 1. osztályt indított iskolánk, miután megkapta Győr város
Önkormányzatának jóváhagyását. Célunk, hogy évről évre osztályt
szervezhessünk
azoknak a gyerekeknek, akik átlagos értelmi képesség mellett súlyos
logopédiai
problémával küzdenek. Lehet ez sok hangra kiterjedő pöszeség,
beszédszervi
ügyetlenségen és/vagy beszédészlelési, -értési nehézségen alapuló
diszfázia,
tanulási zavar veszélyeztetettség. Logopédus szakembereink több éves
tapasztalata mutatta, hogy ilyen esetben intenzív terápiára és
speciális
írás-olvasás tanítási módszerre van szükség ahhoz, hogy ezeknek a
gyerekeknek
könnyebb, sikeresebb legyen az iskolakezdés. Városunkban ez a
lehetőség
több évig nem volt adott, úgy éreztük, ránk vár a feladat, hogy
felvállaljuk.
Logopédiai 1.
osztályunkba a megyei Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és
Rehabilitációs
Bizottság által sajátos nevelési igény megállapítása után kerülhetnek a
gyermekek. A diagnózis logopédiai problémára utal ép intellektus
mellett. Az
átmeneti szegregáció legkésőbb az alsó tagozat elvégzése után -
reményeink
szerint - megteremti a lehetőséget diákjaink számára a többségi
iskolába való
integrációra.
Az osztály kis
létszámú, maximum 15 fős. Az olvasás, írás tanításához a
Meixner-módszert
alkalmazzuk. A gyermekek órarendjébe beépítettük a logopédiai
fejlesztést ill. a testnevelés órán túli mozgásfejlesztést
mint Ayres
terápia, vagy alapozó terápia és gyógytestnevelés.