Iskolai csoportok

 

Az általános iskolai intézményegységen a következő tagozatokon folyik az oktató-nevelő munka:

 

 

Tanulásban akadályozottak alsó és felső tagozata

Cím: 9028 Győr, József A. u. 56-58.
Telefon: 96/431- 079

Iskolánk tanulásban akadályozott tanulókat ellátó osztályai a József Attila u. 56-os  és 58-as szám alatti épületben találhatóak, ahol barátságos, biztonságos, gyermekközpontú környezetben tanulnak diákjaink.  A tanulócsoportokban törekszünk az egyéni bánásmód gyakorlati megvalósulására.

Alsó tagozaton megvalósuló pedagógiai munkánk:

Első osztályunkat két részre bontottuk, az első évben az úgynevezett hosszú első osztály (előkészítő), a második tanévben az első osztály tananyagát sajátítják el a tanulók. Az előkészítő osztálynak a gyermekek iskolára való felkészítésében és a részképességek fejlesztésében van kiemelkedő szerepe. Előkészítő osztályban az 5-ös számkörben fejlesztjük a tanulók matematikai képességeit, megismerkednek a betűelemekkel és a hangok hívóképével. Ez az egy év lehetőséget biztosít arra, hogy játékos helyzetben az iskolai napirendhez, feladatvégzéshez megfelelő szokásrendszert alakítsunk ki a gyermekeknél.

Első osztályban indul a betűtanulás, és a számokkal való műveletvégzés 10-es számkörben. Második osztály végére ismerjük meg az ábécé betűit, tehát az olvasástanulás a mi iskolánkban két tanévre nyúlik. A tanulók olvasás- és írástanítása a Meixner – módszerrel történik. Matematikatanítás során a cselekedtetés és szemléltetés kap nagy hangsúlyt, sok eszközhasználattal megtámogatva. A harmadik és negyedik osztályban tovább fejlesztjük tanulóink olvasási, szövegértési és számolás képességét. A szorzó és bennfoglaló táblákat harmadikban kezdjük el és 5. évfolyamig elnyúlik a tanítása.

Gyógypedagógiai asszisztensek segítségével nagy hangsúlyt fordítunk az önkiszolgálás fejlesztésére és az önállóság minél magasabb szintre emelésére. A szakértői véleményben megjelölt fejlesztési területek és a gyermekek speciális nevelési – oktatási szükségleteinek kielégítésére , a mindennapos gyógypedagógiai nevelésen – oktatáson túl logopédus, szurdopedagógus, szomatopedagógus, gyógytestnevelő, tiflopedagógus segíti a szakmai munkát. A tantárgyi órák átnyúlnak a délutáni órákra és az ezt követő időszakban 16 óráig gyógypedagógus vezetésével napközis foglalkozások zajlanak. Itt van lehetőség az iskolai tananyag gyakorlására valamint az irányított, strukturált szabadidő eltöltésére. Ehhez sokféle fejlesztő játék áll a rendelkezésünkre. 4. évfolyamtól kiemelt szerepet kap a zenei – hangszeres nevelés.

Pályázatoknak, támogatóknak köszönhetően több alkalommal is lehetőségünk nyílik kulturális rendezvényeken részt venni, rendszeresen látogatjuk a Vaskakas Művészeti Központ előadásait, valamint az ÉSSE által szervezett programokat.

Az érzelmi intelligencia fejlesztése is kiemelt szerepet kap mindennapi munkánkban, és ennek egyik színtere a Boldogság-óra. Nemzeti ünnepeinket, jeles napokat a gyermekek életkori sajátosságait figyelembe véve méltóképp ünnepeljük meg.

Pedagógusaink felkészítik a tanulók különböző tanulmányi versenyeken való részvételre (vers – és prózamondó, rajzpályázatok, matematika, sport). A versenyre készülés és a szabadidős programjaink sok új élményt, tankönyvekből meg nem tanulható új ismeretet ad gyermekeinknek. Célunk, hogy vidám, nyugodt, elfogadó, biztonságos környezetben tanuljanak a gyerekek. Hagyományosan már a legkisebbek is részt vesznek iskolánk által szervezett táborokban, ahonnan sok-sok élménnyel térnek haza.

Felső tagozaton megvalósuló pedagógiai munkánk:

Felső tagozatos osztályainkban az alsótagozaton megkezdett oktató-nevelő munkát folytaótatjuk. Megfelelő végzettségű, elhivatott gyógypedagógusok és szaktanárok foglalkoznak a gyerekekkel.

Legfőbb célunk minden tanévben a tanulók képességei és osztályfoka szerinti, tanmenetben előírt oktatási követelmények elérése. Igyekszünk a gyermekek önértékelését fejleszteni, világról alkotott képüket tágítani, hogy lélekben erős, egészséges fiatallá serdüljenek. Minden évben kitűztünk egy kiemelt nevelési célt, amelyet az osztályfőnöki órák anyagába beépítve dolgoztunk fel. Így például: egészséges életmódra nevelés, az agresszió kezelése, a szabadidő hasznos eltöltésére nevelés. A nevelés során előtérbe helyezzük a közösségfejlesztést, hogy a tanulók elsajátítsák a közösségi élet normáit, tudjanak tenni egymásért, örülni egymás sikereinek.

A pedagógusok tantárgyfelosztás szerinti óráikat legjobb tudásuk és szakmai, gyógypedagógiai tapasztalatuk szerint tartják meg. A többségi általános iskola tantárgyaival nagymértékben megegyező, de csökkentett mennyiségű tananyagot oktatunk. Ügyelünk a különböző ismeretek tudatos egymáshoz kapcsolására, a mindennapi felidézhetőség és a helyes gyakorlati alkalmazás elérésére. Differenciálunk, figyelembe véve a tanulók eltérő értelmi képességeit, készségszintjét.
A pedagógusok igyekeznek személyes jó példaként állni tanítványaik elé. Osztályfőnöki órákon, napköziben, osztálykirándulások keretében, közös programok szervezésével igazi közösséggé próbálják formálni az osztályt. Az egyéni problémákat
az iskolai szociális segítővel együttműködve, megfelelő szociális érzékenységgel kezelik.

A nyolcadik osztályt elvégzett tanulóink tudásuk alapján alkalmasak a továbbtanulásra. A Győri SzC Gábor László Építő-és Faipari Szakképző Iskola Szabóky Adolf Szakiskolai Intézményegységének tanterve szorosan illeszkedik iskolánk tantervéhez. Fontos megjegyezni, hogy egy-egy tanuló olyan képességekkel és tudással rendelkezik, mely alkalmassá teszi szakmunkásképző elvégzésére.
Felső tagozatos tanulóink 70%-a napközis. Délután a házi feladatok megoldásán túl szakszerű segítséggel megerősítik a délelőtt tanultakat. A délutáni foglalkozások keretében szakköröket szervezünk, ezek önkéntesek, és lényeges, hogy ingyenesek. A szakkörök nagyon népszerűek a gyerekek körében, azon túl, hogy jól érzik magukat, felkészülhetnek a versenyekre, megmérettetésekre.

Rendszeresen működő szakköreink:

A sport, mint szabadidős tevékenység, mindig is népszerű volt diákjaink körében. A mozgás feszültségoldó hatása, testi-lelki gyarapodást szolgáló ereje és öröme egyértelműen jó hatással van minden sportoló gyermekünkre. Ezen felül a versenyek, az elért sikerek is sok élménnyel gyarapítják tanítványainkat. Sok sportélménnyel gazdagodnak, és számos sikerrel erősítik iskolánk jó hírét. Eredményesen szerepelünk atlétika versenyeken, labdarúgó bajnokságokon.

Méltóképp megünnepeljük ünnepeinket.

Rengeteg versenyen és pályázaton veszünk részt: rajzpályázatok, vers- és prózamondó versenyek, tanulmányi versenyek színesítik a palettát. A versenyekre készülés sok új élményt, tankönyvekből meg nem tanulható új ismeretet ad a gyerekeknek. A versenyek, vetélkedők izgalma, a jó eredmények pedig rengeteg sikerélményhez juttatják a tanulóinkat.

A felső tagozatos munkaközösség aktív, együttműködő tagjai kreatívan együtt munkálkodnak elsődleges célunk, a tanulók nevelése és oktatása érdekében.

Vissza a lap tetejére

 Vissza a lap tetejére

 

Autizmussal élő gyermekeket ellátó tagozat

Cím: 9028 Győr, József A. u. 4.
Telefon:  96/412- 313

Az autizmussal élő gyermekeket fejlesztő csoport 1990-ben jött létre szülői kezdeményezésre, a budapesti Autizmus Kutatócsoport szakmai irányításával, segítségével. A vidéki csoportok közül az elsők között kezdte meg működését. Az akkori öt fős osztályból mára folyamatosan bővülő több csoportos tagozat lett. Jól képzett, felkészült gyógypedagógusaink 5-6 fős csoportokban végzik autizmus specifikus fejlesztő munkájukat, gyógypedagógiai asszisztensek segítségével. A pedagógiai oktató munka kiegészítéseként a tanulók egyéni habilitációs foglalkozásokon, logopédiai- és mozgásfejlesztésben, zenei nevelésben vesznek részt.

A tanulók oktatása-nevelése, hattól tizenhat éves korig történik. Autizmus specifikus, egyénre szabott fejlesztési programmal oktatjuk a diákjainkat. Gondosan megtervezett környezetet biztosítunk számukra különös gondot fordítva a tér és az idő megfelelő szervezésére, vizuális szemléltetésére. Kiemelt fontossággal kezeljük a szociális és kommunikációs deficit kompenzálását, az önellátás és szabadidős készségek, motorikus funkciók fejlesztését a kognitív, az akadémikus készségek fejlesztése mellett. Az autizmussal élő gyermekeket fejlesztő csoportokban folyó oktató-nevelő munkát a budapesti Autizmus Kutatócsoport által kidolgozott „A középsúlyosan értelmi fogyatékos tanulók tantervének adaptációja autizmus spektrum zavarral küzdő tanulók számára” dokumentum alapján szervezzük.

A tanulók oktatása-nevelése 6 éves kortól habilitációs csoport, majd 1-8 felmenő rendszerben történik. A csoportok kialakításánál a kölcsönösséget igénylő szociális készségek szintjét, a viselkedésproblémákat, az intelligencia, ill. képességprofilt, sztereotip viselkedést, érdeklődést, aktivitást figyeljük.

Az első/ habilitációs év célja az elemi adaptív viselkedés kialakítása: szociális-kommunikációs készségek fejlesztése; az autizmusból és a társuló fogyatékosságokból eredő fejlődési elmaradások lehetséges célirányos kompenzálása; a sztereotíp, inadekvát viselkedés kialakulásának megelőzése, ill. korrigálása; fogyatékosság-specifikus protetikus, augmentatív környezet, eszközök és módszerek/rutinok kialakítása és használatának elsajátítása. A tanulók fejlődési előmenetelét a Pedagógiai Programunkban meghatározottak szerint értékeljük.

Folyamatosan kapcsolatot tartunk a szülőkkel. A fogadó órákon a tanulók fejlődéséről való tájékoztatáson túl, segítséget nyújtunk olyan otthoni és családon kívüli nevelési helyzetek megoldására, mint pl. az önálló tevékenykedésre való szoktatás, önkiszolgálással kapcsolatos készségek kialakítása, változások elfogadtatása, a társas viselkedés szabályainak tanítása, súlyos viselkedésproblémák kezelése. Családi programokat szervezünk (Advent, Tojáskereső), ahol lehetőség van egymás jobb megismerésére, az iskola és a család közelebb kerülésére.

Szabadidős programjaink a tanulóink képességeitől függően rendkívül változatosak. Évek óta színházbérletük van a gyerekeknek. A Holle színház és a Vaskakas bábszínház előadásait is látogatják tanulóink. A Mesekoncerteken ismerkednek a klasszikus zenével. Városnézést, kirándulásokat szervezünk számukra. A tanévet táborozással zárjuk.

Vissza a lap tetejére

Nyelvi- és kommunikációs zavarral küzdő, ép értelmű tanulók logopédiai osztályai 1-4 évfolyam

Cím: 9028 Győr, József A. u. 56.
Telefon: 96/431- 079

A logopédiai osztályba a Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Székhelyintézménye által vizsgált, azok a sajátos nevelési igényűvé nyilvánított gyermekek nyerhetnek felvételt, akik súlyos nyelvi-kommunikációs zavarral küzdenek és/vagy tanulási zavar veszélyeztetettek.  Az ő esetükben az átmeneti szegregáció, a speciális írás-olvasás tanítási módszer alkalmazása valamint az intenzív fejlesztő foglalkozások teszik lehetővé a későbbi integrációt.

A logopédiai osztályaink kis létszámúak (maximum 13 fő). A tagozaton (1-4. évfolyam) olyan gyermekek tanulnak, akiknek az olvasás, írás, matematika tárgyakban beszéd-, nyelvi-, kommunikációs zavaruk miatt sok nehézségük, kudarcuk adódhat. Célunk e nehézségek, kudarcok megelőzése, csökkentése speciális gyógypedagógiai/logopédiai módszerek segítségével. Az alkalmazott oktatási, habilitációs/rehabilitációs eljárások teszik lehetővé a sikeres tanulást, a sajátos nevelési igényt okozó problémák csökkenését, a sikeres integrációt. A nyelvi- és kommunikációs zavarral küzdő tanulók nevelésében és oktatásában a NAT-ban leírt fejlesztési feladatok, az egyes műveltségi területekhez rendelt tartalmak, és fejlesztendő képességek az irányadóak, de azok fejlődési útjai, módjai, és kialakulásuk időtartama módosulhat. A logopédiai osztályban elméleti tárgyakat tanító szakemberek tanítói, gyógypedagógusi vagy mindkét végzettséggel rendelkeznek. Meixner módszertanból akkreditált képzésben részt vettek, vagy folyamatban van a képzésük. A tantárgyak többségét az osztályfőnök tanítja, akinek a munkáját egy napközis nevelő, illetve szaktanárok támogatják. Az osztályok munkáját pedagógiai asszisztens segíti. A nevelő-oktató munka elméleti kereteit a Meixner-féle módszertan alapelvei alapján határoztuk meg.

Olyan alsó tagozatot alakítottunk ki, ahol azok a szülők is optimális feltételek között iskoláztathatják gyermeküket, akik nem akarják kitenni őket a versenyhelyzettel együtt járó, többnyire speciális területeken támasztott teljesítménykényszernek, illetve a sajátos nevelési igényű gyerekek integrált oktatási keretben - ép értelmi képességek esetén - számottevő tananyag- és követelménycsökkentés nélkül juthatnak a hátrányaik kompenzálásához szükséges szakszerű pedagógiai ellátáshoz.

Munkánk során kiemelet cél, hogy az alapfogalmak megértését, memorizálását egyénre szabott módszerek támogassák. Fontos a kifejezőkészség a beszédészlelés állandó fejlesztése, a kommunikáció iránti igény kialakítása és a logopédiai fejlesztés. Kiváló lehetőséget nyújt erre az interperszonális készségek fejlesztése, a szociális érzékenység kialakítása, az együttműködésre való képesség fejlesztése. A szokásos szemléltető eszközökön kívül sok mozgatható, kézbe fogható kép és kártya segíti a tananyag feldolgozását. Ennek az a funkciója, hogy az aktuális anyag megértéséhez és elsajátításához szükséges - a gyengébb nyelvi fejlettségű, dyslexiás gyerekek számára ismeretlen - fogalmakat szemléletesen megmutassa, begyakoroltassa. Különösen nagy hangsúlyt fektetünk a szemléletességre: sok, jó minőségű, kézbe fogható szemléltetőeszközzel, képanyaggal, valamint digitális eszközzel dolgoznak a gyerekek.             A tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek egyéni foglalkoztatásához igény szerint egyéni taneszközöket készítünk. Minden lehetséges esetben alkalmazzuk a személyes élményeken, tapasztalatszerzésen alapuló ismeretátadást. Kiemelt hangsúlyt fektetünk az alapvető készségek elsajátítására: az olvasás, írás, számolás, szóbeli-írásbeli kifejezőkészség terén az alsó tagozatban olyan szintre akarjuk juttatni növendékeinket, hogy azok révén önálló ismeretszerzésre, tananyag-feldolgozásra legyenek képesek. A tanulási zavar veszélyeztetett, ill. tanulási zavarral küzdő gyerekek az alsó tagozatban már megszokott módon állandó segítséget kapnak az órákon a tananyag-feldolgozáshoz. 1-2. osztályban a tanulónak meg kell tanulnia együttműködni társaival és a pedagógussal, elfogadni az irányítást és az értékelést, rendben tartania felszerelését, nyomon követni a vele szemben támasztott elvárásokat, feladatait. Másrészt el kell, hogy érje az olvasás - írás- számolás terén az eszközszerű használat szintjét. Ez a későbbi sikeres iskolai haladás szempontjából kulcsfontosságú. 3-4. osztályban az alapvető készségek elmélyítése, a helyes tanulási módszerek kialakítása és az önálló ismertszerzésre való alkalmasság és igény elérése a fő cél. A tanítási órákon pedagógiai asszisztens jelenléte teszi hatékonyabbá a differenciálást, szükség esetén így akár egyéni segítségre is módot kaphat a sajátos nevelési igényű tanuló.

Tagozatunk taulói heti 3-5 alkalommal kiscsoportos – igény esetén egyéni - logopédiai terápiában, illetve egyéb gyógypedagógiai fejlesztésben részesülnek, személyes szükségleteik szerint, illetve a szakértői véleményben előírtak alapján: autizmus specifikus fejlesztést, szomatopedagógiai fejlesztést, kognitív képességfejlesztést, érzékszervi érintettség esetén szurdopedagógiai, tiflopedagógiai megsegítést kapnak.

A gyermekek érdeklődésüknek megfelelően választhatnak az intézmény szakkör kínálatából. Tanulóink rendszeresen részt vesznek a Vaskakas Bábszínház előadásain. Rajzpályázatokon, versmondó versenyeken, népdalénkelési versenyeken vehetnek részt az ebben tehetséges tanulóink. A logopédiai osztályokba kerülő gyermekeknél különösen fontos a bátorító pedagógia alkalmazása, az elfogadás, a belső motiváció kialakítása. Törekedni kell a legapróbb siker értékelésére, elismerésére, nem a hibákra való koncentrálására.

 

 

 

Vissza a lap tetejére