Az
„Oktatási Hivatal Bázisintézménye” című pályázatán iskolánk először
2017-ben,
majd 2020-ban is elnyerte az „Oktatási
Hivatal Bázisintézménye” címet.
A
bázisintézmény olyan megyei, járási, esetleg országos szinten magas
presztízsű hagyományokkal rendelkező, infrastruktúrában a
feladatellátáshoz
megfelelő módon felszerelt, egyedi, más intézmények számára is
példaértékű,
működésében koherens, befogadó, gyermekközpontú pedagógiai
gyakorlattal,
szakmai módszertani, szervezeti kultúrával és innovációval rendelkező,
és ezt
publikálni, valamint szakmai szolgáltatásként átadni képes intézmény,
mely
alkalmas adott területen magas színvonalú, hatékony tudásmegosztásra.
Olyan
intézmény, melyben az adott szolgáltatási területhez kapcsolódó jó
gyakorlat
eredményesen működik mesterpedagógus vagy mesterpedagógus
szaktanácsadó,
illetve az intézményvezető által kijelölt pedagógus közreműködésével.
A 2021-2022 tenévi bázisintézményi munkaterv letőltése
Jógyakorlataink:
Kapcsolattartó:
Erdősné
Tóth Ágnes
Telefon:
+36-20-565-86-25
E-mail: radoegymi@gmail.com
Hogyan
juthatunk el odáig, hogy a
Mozgásnevelés/Testnevelés órák az autizmussal élő gyermekek számára is
értelmezhetővé, változatossá, élvezhetővé váljanak? Hogyan tudjuk az
egészség
megőrzésére irányuló feladatok végzésére motiválttá tenni tanulóinkat,
kezdeményező készségüket fejleszteni?
Évekkel
ezelőtt fogalmazódott meg bennünk a kérdés, ahogy autizmussal élő
gyermekeink beszűkült, öningerlésre irányuló mozgásrepertoárját
figyeltük.
Olyan
tornatermi órák szervezésében gondolkodtunk, s nem terápiás
eljárásban, amely a spektrumba tartozó összes gyermek számára
elérhetővé teszi
a mozgásnevelést. Ennek megvalósítása érdekében vezettük be a
Mobileszközt a
2005/2006-os tanévben. A gyermekek adottságai, életkori sajátosságai,
képességei, egyéni szükségletei és motiválhatóságuk figyelembevételével
készültek el a mozgásnevelés fejlesztési tervei. A Mobileszköz
kialakításakor
az autizmus spektrumán évtizedek óta sikerrel alkalmazott, tudományos
kutatásokkal támogatott módszertant alkalmaztunk a mozgásfejlesztésben.
Az
alkalmazott módszertan alapjai: strukturált környezet, egyénre szabott
vizuális
környezeti támpontok, viselkedéses, illetve kognitív-viselkedéses
megközelítés.
A Mobileszköz bevezetésével például lehetővé vált kisebb
tanulócsoportok egy
tornaeszközön, egy időben, de egymástól független területen történő
feladatvégzése, melyek újfajta rutinok és mozgással kapcsolatos
szokások
kialakítását, elsajátíttatását célozták meg.
Tér,
idő és a tevékenység strukturált formában jelenik meg a
feladathelyzetekben. Ugyanakkor teret biztosítunk a spontán mozgásnak
is.
Iskolánkban a fejlesztés minden területén a Boardmaker képeit
használjuk a
kommunikáció vizuális megsegítésére. E programból választjuk ki
elsődlegesen a
szükséges képeket a mozgásneveléshez is. A tanulás első szakaszában a
képek
értelmezését tanítjuk. A Mobileszköz segítségével
strukturált a tér, a
tevékenység, és az idő, így a tanulók választ kapnak, hogy /Hol? Mit?
Mennyi
ideig?/ tegyenek, tehetnek.
Tapasztalatunk
szerint a Mobileszközzel történő strukturálás lehetőséget
kínál csoportos feladatvégzéskor a tanulók egyidejű foglalkoztatására,
ugyanannak a tornaeszköznek az egyidejű használatával.
Lehetőséget
nyújt a csoportok tanulói számára várakozás és tér-köz távolság
begyakorlására.
A
tanulók képeinek sorrendje a Mobileszközön /a sorrend megváltoztatása a
gyakorlatok között/ segíthet olyan diákoknak, akik nehezen viselik, ha
nem ők
az elsők a sorban, vagy nem ők kezdenek egy feladatvégzést. A
strukturált
feladatvégzés mellett a strukturálatlan helyzetek is megjelennek. A
feladatok
kiválasztása alkalmazkodik, - a tantervi követelményeket figyelembe
véve - a
gyermek egyéni képességeihez és alkalmi motiváltság szintjéhez,
hangulatához.
14
év telt el a kezdetek óta. Elmondhatjuk, hogy a Mobileszköz használata
apróbb finomításokkal, működőképesnek bizonyult. A mozgásnevelés
foglalkozásokon túl alkalmazzuk, használjuk a Mobileszközt szervezett
szabadidős programokon, családi napokon, sok más színtéren, helyszínen.
Jó
gyakorlatunk abból a célból született, hogy a magunk és – a
beszédpercepció különböző szintjein jelentkező elmaradást, vagy zavart
mutató
gyerekekkel foglalkozó - pedagógusok, óvodapedagógusok célirányos,
fejlesztő,
terápiás munkáját segítse.
Olyan játékos feladatokat gyűjtöttünk csokorba- egy feladatgyűjtemény
formájában- amelyek a beszédészlelés és a beszédmegértés fejlesztését
szolgálják. Gyakorlatainkat négy éves kortól olyan gyermekpopuláció
számára
ajánljuk, akik már beszélnek, de beszédészlelési nehézségeik
következtében nem,
vagy részlegesen képesek azonosítani és reprodukálni a különböző nyelvi
egységeket, illetve a grammatikai, szintaktikai struktúrák, valamint a
szemantikai egységek megértésében, és értelmezésében bizonytalanok,
vagy
sikertelenek.
Ez a gyűjtemény, feladataival a beszédészlelési és beszédmegértési
rendszer
hierarchikus felépítését követi, biztosítja és lehetővé teszi a
célirányos
fejlesztést. A nyelvi rendszert érintő percepciózavarok terápiájához a
komplex
nyelvi profil minden egyes szintjéhez rendel feladatokat. Kezdve az
akusztikai-fonetikai-fonológiai szinttől a lexikai, morfoszintaktikai
szinten
keresztül egészen a szemantikai, illetve a pragmatikai szinttel
bezárólag.
Mivel fokozatosan nehezedő feladatokat rendeltünk hozzá az előbb
felsorolt
nyelvi területekhez, ezért a feladatgyűjtemény segítségével a gyermek
sérülését, életkorát, egyéni képességeit maximálisan figyelembe véve
építhető
fel a terápia/fejlesztő foglalkozás. A terápia a fejlődés ütemének
megfelelően
változtatható. A gyermeki életkor széles spektrumát öleli át, több éven
át is
használható a nagy mennyiségű gyakorlóanyagnak köszönhetően. A gyermek
számára
játékos, élményszerű, változatos feladattípusokat tartalmaz. Egyéni -
és
kiscsoportos fejlesztésre egyaránt alkalmazható, sőt frontális, vagy
differenciáló osztálymunkába is beépíthető. Jó gyakorlatunk
az alábbiakat
tartalmazza:
A
CD-ről kinyomtatható a feladatgyűjtemény anyaga, összefűzve praktikus,
átlátható formában forgatható. A tartalomjegyzék alapján könnyen
kiválasztható
a fejlesztendő területhez illeszkedő feladattípus. Melléklete színes
képekkel
illusztrálja a feladatokat. Azokat laminálva, kivágva is használhatjuk
a
fejlesztések alkalmával.
Továbbképzésünk anyaga azoknak a szakembereknek szól, akik nem
rendelkeznek
logopédus végzettséggel, de nyelv- és beszédfejlesztést végeznek a
feladatgyűjtemény által megcélzott korosztály esetében. Ők elméleti
alapokat
kaphatnak a beszédészlelés, - megértés működésének tipikus és attól
eltérő
módjáról, a fejlesztés lehetőségeiről, kiadványunk alkalmazásának
előnyeiről.
Hospitálás felajánlásával tesszük lehetővé a gyakorlatban történő
megismerkedést
feladatgyűjteményünkkel. Igény szerint mentorálást is tudunk
biztosítani a
kiadványt használók számára.
Iskolánkban
a sokszínű tehetséggondozás egyik szelete a hangszeres játék
oktatása.
Intézményünk a sajátos nevelési igényű gyermekek oktatásával,
nevelésével
foglalkozik, de számukra a zenetanulás sok szempontból korlátozott
módon, vagy
egyáltalán nem elérhető.
Egyrészt tanulási nehézségeik miatt az ötvonalas kottarendszer számukra
nehezen
értelmezhető. A térlátás, a hallás, az intonációs készség, a velünk
született
zenei tehetség hiánya lehetetlenné teszi számukra, hogy egyáltalán
kapcsolatba
kerüljenek a hangszeres muzsika tanulásával, művelésével.
Másrészt tanulóink szociálisan olyan hátrányos helyzetből indulnak,
hogy
szüleik fejében meg sem fordul annak lehetősége, hogy gyermeküket
zenére
taníttassák. A zenetanulás nem olcsó mulatság, csak a kiváltságosok
lehetősége,
mint a tenisz, vagy a lovaglás.
Hangszeres oktatásunk immár nyolcadik éve működik szakkörként, egyéni
fejlesztés formájában. Három állandó pedagógussal tanítunk, többek
között a
német ULWILA zenei módszer alkalmazásával. Ez egy speciális módszer,
mely
színekkel helyettesíti az ötvonalas kottarendszert, ezáltal nem kell
hosszú
időn keresztül küzdeni a bonyolult zeneelmélet megértésével. A
furulyaórákon
általában már az első alkalommal kéthangos dalokat játszanak a
gyerekek. Ez
óriási sikerélmény a számukra, hiszen hallják, hogy önálló, értékelhető
zenei
produkciót tudnak létrehozni. Látják a színes kottában megjelenő
jeleket,
értelmezik, és a játék folyamán azonnal hallják az eredményt. Ez egy
öngerjesztő motivációs rendszer. Érzik, hogy a dicséret nem
leereszkedő, hanem
valós teljesítményükért kapják.
Hangszeres oktatásunk jó gyakorlatként is működik. Bár nem vagyunk
zeneiskola,
és csak szakköri kereteken belül zajlik az oktatás, munkánk mégis
dinamikus
fejlődést mutat. A furulyaszakkört első évben hat fő,
idén már
hatvankét tanulónk veszi igénybe. A furulya azért
kézenfekvő, mert nem
speciális, hanem mindenki számára elérhető alaphangszer, és nem kell
hozzá
feltétlenül vájt fül. Az évek folyamán többször is bővítettük a
hangszeres
tanulási lehetőségeinket. Az alt-, tenor- és basszusfurulya oktatását
automatikusan lehetővé tette, hogy a színes kotta rendszerben ezek a
hangszerek
egyféle rendszerben olvashatók, nincs szükség transzponált kottákra,
vagy új
fogásmód megtanulására. Ehhez kidolgoztunk egy speciális módszertani
kottakönyvet, mely a már fent említett Ulwila színes kotta rendszerén
alapul. A
xilofon és a basszusgitár tanulás sem kívánt különösen nagy beruházást.
Csellót
alakítottunk át a barokk gamba hangszer formájára, így a bundokkal
ellátott
hangszer, lehetőséget nyújt tanulóinknak is a tiszta hangszeres játékra
az
intonációs készség feltétlen megléte nélkül. Három éve bevezettük a
zongoratanítást, valamint két éve a hegedűoktatást is alapfokon.
Terveink
között a fuvolaoktatás meghonosítása a következő, de hangszer hiányában
ez
egyelőre anyagi korlátokba ütközik.Tanulóink számára a fellépés
lehetősége is
adott. Az elmúlt nyolc évben rendszeresen és nagy sikerrel vettünk
részt
különböző koncerteken, zenei versenyeken, kisebb nagyobb formációkkal.
Munkánk
iránt sokan érdeklődnek, többek között a normál tantervű helyi Liszt
Ferenc
Zenei Alapfokú Művészeti Iskola is.
Módszereinkkel új távlatokat nyithatunk a zeneoktatásban, SNI gyermekek számára is.
Az
utazótanári feladatok magas szintű ellátásánál elengedhetetlen a
megfelelő tárgyi feltételek megteremtése. A szomatopedagógiai illetve
konduktori és gyógytornászi munka során olyan nagyméretű teremre és
sporteszközökre van szükség, melyet csak kevés iskola tud nagy
óraszámban
biztosítani. Ez az egyik oka annak, hogy az SNI ellátás keretén belül
bevezettük az úszás oktatását illetve az úszóedzést.
A
másik, és talán nyomósabb oka pedig az, hogy a mozgáskorlátozott
gyermekek számára olyan lehetőséget kell biztosítani, hogy később –
felnőtt
korukban is – tudjanak sportolni. Az úszás egy olyan sport, ami segít
az izmok
átmozgatásában, a kondíció megőrzésében, javításában, a súlyosabban
sérülteknek
pedig olyan mozgásélményt nyújt, amit a szárazföldön soha nem tudnának
átélni.
A
jól úszók (mélyvízben biztonságosan) számára elsődleges szempont a
kondicionális képességek fejlesztése, a hibajavítás – természetesen a
sérülésspecifikus technika figyelembevételével.
A
kicsiknél, kezdőknél természetesen az úszásoktatás a fő feladat. A
hosszú
távú cél három úszásnem (gyorsúszás, hátúszás, mellúszás) elsajátítása
–
természetesen náluk is sérülésspecifikusan. Fontos a játékosság, az
egyéni
odafigyelés – a technika tanításánál illetve a hibajavításnál egyaránt.
A
rehabilitációs célú úszásnál (illetve bármilyen mozgásfejlesztésnél)
nagyon
fontos a motiváció fenntartása. Szerencsére a víz, mint közeg már
önmagában
óriási motivációs tényezőt jelent!
A meleg víz lazítja az izmokat, a víz felhajtó ereje segít a mozdulatok
kivitelezésében.
Az
úszás természetesen csak uszodai körülmények között végezhető a tanév
során, ezért ez a gyakorlat csak olyan településeken alkalmazható, ahol
uszoda
található, illetve megoldható a gyermekek uszodába szállítása.
Színes osztálytermi technikák matematika órán az alapozó szakaszban
Iskolánk
a 2010/2011-es tanévben indította el az első logopédiai osztályát.
Tanulóink számára az olvasáson, íráson kívül a matematika is nagy
kihívást
jelent. Elsősorban a beszédértési nehézségek, hiperaktivitás,
koncentráció és
figyelemzavar, a logikai gondolkodás, az analógiás gondolkodás hiánya
nehezíti
számukra a matematikai alapok elsajátítását. A jó gyakorlattal azoknak
a
pedagógusoknak próbálunk segítséget nyújtani, akik több ilyen
problémával küzdő
tanulót is integrálnak.
Olyan
feladatokat gyűjtöttünk össze, amelyek minél több érzékszerv
bevonásával segítik a tanulókat a megértésben az életkori
sajátosságokhoz is
igazodva. Játékkal, mozgással, animációval, zenével próbáljuk a
tanulóknál a
tantárgyhoz való pozitív hozzáállást is kialakítani.
A
videóban kettő mozgásos, játékos feladatot mutatunk be. Ezek könnyen
megvalósíthatóak és lehetőséget adnak a tanulóknak a mozgással
nyomatékosított
számolásra. Feladattípusonként különböző zene, illetve zenés időzítő
segíti a
felidézést.
A
nehezebb műveletek, például a tízesátlépéses összeadás, kivonás,
szorzás,
osztás kialakításához, elsajátításához a videóban szintén adunk
ötleteket.
Részletesen, lépésekre bontva mutatjuk az algoritmus megszerzéséhez
szükséges
részfeladatokat.
A
beszédértési nehézség a szöveges feladatokon kívül az elvontabb
feladattípusok például a pótlások, nyitott mondatok értelmezésében is
akadályozhatja a tanulókat. Ezeket a feladatokat játék, elsősorban lego
segítségével tesszük konkrétabbá. Az összekapcsolt területek erősítik
egymást,
támogatják a megértést, az elmélyítést, rögzítést. A lego játék a
gyerekek
számára elsősorban a játék, a szórakozás eszköze. Éppen ezért szívesen
oldják
meg segítségével a nehezebbnek tűnő feladatokat is. A PowerPoint
animációk
szintén segítenek abban, hogy elő tudják hívni a már eljátszott
feladatokat,
mivel számukra a tanítói magyarázat, utasítás nehezen érthető.
Ezek
a játékok folyamatosan változnak az aktuális osztály érdeklődési
körének, sajátosságainak figyelembevételével. Ezen technikák
bemutatásával az a
célunk, hogy induló ötleteket adjunk a kollégáknak, amelyeket ők
továbbfejleszthetnek, alakíthatnak a saját tanulóik igényeihez. Irányt
mutathat
abban, hogyan segíthetjük azokat a tanulókat, akiknek a tanítói
magyarázat nem
biztosítja a megértést.