A hagyományok tisztelete, azok továbbvitele nemzedékről
nemzedékre az őseink és a magunk tisztelete, megbecsülése. Tartást ad a
becsületre, szeretetre, egymás tiszteletére, emberségre.
Erősíti az együvé tartozás érzését jóban, örömben és bajban.
A hagyományok őrzése nem csak a családok, barátok kötelékeit erősíti,
hanem egy nagyobb közösséghez való tartozás hitvallása is.
Iskolánkban a pedagógiai munkánk során a nevelés kiemelt szerepet kap. A nevelési célok között kultúránk, szokásaink és kapcsolataink ápolásának is fontos szerepet tulajdonítunk, melyet a különböző programok megrendezésével biztosítunk.
Egy
gyermek harmonikus fejlődéséhez szükség van egy szerető, gondoskodó
családra és egy jó iskolára. Ha ez a kettő találkozik, az már fél
siker. A másik felét magának a gyermeknek kell hozzátenni azzal, hogy
tanul.
A család és az iskola szinte napi kapcsolatban vannak a gyermeken
keresztül, de személyesen ritkán van alkalmuk találkozni.
A "Családi nap" programunkat azért indítottuk el,
hogy a szülőknek, gyermekeknek és pedagógusoknak legyen lehetőségük egy
kötetlen, játékos, "más" élethelyzetben találkozni. A közös ének,
rajzolás, bütykölés és vetélkedés közelebb hozzák egymáshoz a
gyermeket, a szülőt és a pedagógust.
Ebben
a tanévben immár negyedik alkalommal rendeztük meg ezt a programunkat,
amire mindig szeptember elején,egy szombati napon kerül sor. Az idei "Alma-parti"-ra
a belépő 2 darab alma volt.
A gyerekek a nap során kóstolhattak finom almás sütiket, amit az
anyukák és az iskola nevelői otthon készítettek, ihattak frissen
facsart almalevet, süthettek almapuffancsot és természetesen az udvaron
számos játék várta a szülőket és gyermekeket egyaránt. Az
egészség-sarokban felvilágosítást kaphattak az alma jótékony hatásáról
és arról, hogy miként lehet az almát a szépségápolásban is
hasznosítani.
Az ilyen programokon a szülőknek és pedagógusoknak alkalmuk van a
kötetlen, "baráti" beszélgetésre, ami elősegíti a jobb együttműködés
kialakulását szülők és az iskola között.
Radó
Tibor GYÓGYPEDAGÓGUS volt, csupa nagybetűvel. 1947. februárjában ő
kezdte meg Győrben a gyógypedagógiai iskola szervezését. 1947.
októberétől végezte a fogyatékos tanulók kiválogatását.
1948-ban kinevezték az Állami Gyógypedagógiai Iskola igazgatójának. A
következő évben elindította a vidéki gyermekek felmérését és a megyei
gyógypedagógiai osztályok megszervezését. Tanfolyamot szervezett a
szülőknek. 1956-ban az országban elsőként Győrben beindult a logopédiai
oktatás, ami szintén az ő nevéhez fűződik.
Iskolánk 1988-ban vette fel Radó Tibor nevét tisztelegve ezzel
személye előtt.
1998-ban, az iskola 50. évfordulója alkalmából első ízben osztották ki
a névadónkról elnevezett Radó-díjat. Azóta minden évben ezzel a díjjal
tüntetnek ki egy, az iskolában tanító pedagógust.
Minden év októberében ünnepélyes keretek közt megemlékezünk iskolánk névadójáról, majd a nap további részében a gyermekek játékos vetélkedőkön mérik össze tudásukat és kreativitásukat.
A múltban mélyen gyökerező kulturális örökség minden közösség
számára azonosságtudatának forrása. Ennek számos megnyilvánulása, mint
például a népzene és a néptánc, az ünnepek, a kézművesség, a
népköltészet, a helyi nyelvek és a nyelvjárások eltűnőben vannak.
A szellemi örökség természeténél fogva is tünékeny, így kétszeresen is
sürgető szükség van e hagyományok tudatos megmentésére,
továbbéltetésére.
A
nevelés-oktatás során számtalan élmény éri tanulóinkat, amely a "szép"
befogadása felé irányítja figyelmüket. A gyakorlati ismeretek, a rajz-
és életvitel órák, valamint a szakköri foglalkozások témakörei gyakran
a népi hagyományokra építenek. A népművészeti tevékenységek, a népi
mesterségek - kosárfonás, gyékényezés, virágkötés, szövés - különösen
alkalmasak arra, hogy ébren tartsák az alkotás örömét. A tevékenységek
közben alakul a közösség, barátságok és kapcsolatok szövődnek. A kezek
alatt formálódott anyag sikerélményhez juttat és további munkára
ösztönöz. A kézműves tevékenységnek önmagában is értéke van.
Segítségével a sajátos nevelési igényű gyermekek is bevonhatók az
egyszerű értékteremtésbe.
Ezekben a tevékenységekben tanulóink sokkal eredményesebbek, mint a
tanulmányi versenyekben. A kézműves foglalkozások azonnal sikerhez
juttatják őket, további próbálkozásokra ösztönöznek.
A felső tagozatos munkaközösség már több éven keresztül a saját és a
társintézmények növendékeinek részére szervezi meg ezt a vetélkedőt,
aminek mindig nagy sikere van. Az intézmények meghívásával lehetőség
nyílik a tanulók alkotóképességének összehasonlítására és baráti
kapcsolatok kialakítására, ami tanulóink szociális tanulását segíti.
Külföldi kapcsolatunk ápolása érdekében meghívtuk a szlovákiai Apácaszakállas
község tanulásban és értelmileg akadályozott gyermekeket befogadó
testvériskolájának csapatát is.
Advent
az év egyik legcsodálatosabb időszaka. Az üzletek kirakata fényárba
borul, a boltok polcain megjelennek a szebbnél szebb ajándékok. Lassan
elérkezik a karácsonyi ajándékok beszerzésének ideje. A reményteli
várakozás időszaka ez, ami a karácsonyi ünnepek alatt teljesedik ki.
Sok ember ünnepli világszerte a szeretet ünnepét. A modern és népszerű
ünneppel együtt jár az ajándékozás, a karácsonyi zene, a különböző
mintázatú üdvözlőlapok küldése, templomi ünneplések, karácsonyi ebéd és
ünnepi hangulatú tárgyakkal való díszítés, mint például karácsonyfa
állítás, karácsonyi égők, girlandok, fagyöngyök elhelyezése. Ezt a
hangulatot szerettük volna mi is megteremteni, mikor első ízben
megrendeztük iskolánkban az adventi vásárt, amelynek azóta hagyománya
van.
Tanulóink már december elejétől készülődnek, vásárfiát készítenek. A
karácsonyi szünet előtti utolsó héten kerül sor az adventi vásárra az
iskola tornatermében. A gondosan feldíszített standokon kínálják az
osztályok az elkészített portékáikat. A vásár a szülők körében is egyre
népszerűbb.
A versmondás művészete ugyanúgy megfoghatatlan, mint az emberi élet. Minden előadó, minden mű más. A tehetség is csak közös munkával csiszolódhat. A művészetre ugyanakkor mindenkinek önmagában kell rátalálnia.
A szép és helyes beszédre a gyermeket már a bölcsőben kezdjük tanítani. Ezt az óvodában és az iskolában csiszoljuk, javítjuk, ami a gyermekek és a pedagógusokszámára is nehéz feladat.
Intézményünkben minden évben megrendezzük a vers-és prózamondó versenyt, ahol a tanulók bemutathatják, ennek a munkának az eredményét. A versmondásban és a prózamondásban eredményes tanulóink a megyei versenyen is bizonyíthatják rátermettségüket.
"Színház
az egész világ és színész benne minden férfi és nő " - mondta
Shakespeare.
A mi iskolánkban is szeretnek színészkedni a gyerekek, legalább is ezt
bizonyítja az a tény, hogy minden évben igényesebbnél igényesebb
jelenetekkel készülnek a kulturális bemutatóra.
Évente a tavaszi szünet előtti utolsó tanítási napon mutathatják be tehetségüket tanulóink a színjátszás, a tánc és az ének területén.
Az Egészség-Piac célja:
Az Egészség-Piac program módszerei:
A programok színesítésére, a figyelem felkeltésére, egyéb programokat is szervezünk, pl.: sportolási lehetőség, akadályverseny, rajz- és fogalmazás verseny valamint relaxációs szoba. Évente egy alkalommal egész napos program az Egészség-Piac.